دوره ی فروش و مهارت فروشندگی

راه های جذب مشتری در مغازه؛ ۵ روش موثر

جذب مشتری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فروشندگان مغازه هستش که تاثیر مستقیم روی میزان سود مغازه داره. به همین خاطر اکثر فروشندگان همیشه به دنبال بهترین راه های جذب مشتری به مغازه خودشون هستن. جذب مشتری خود به خود اتفاق نمی‌افته و و یک‌سری اصول و تکنیک‌هایی رو لازمه که رعایت کنیم. این مطلب رو تا انتها بخونید تا با موثر‌ترین راه های جذب مشتری آشنا بشین.

بیشتربخوانید:7 تکنیک بازاریابی حضوری موثر که باید بدانید

چرا شناخت راه های جذب مشتری به مغازه مهمه؟

راه های جذب مشتری می‌تونن شهرت و آگاهی از مغازه رو در بین مردم افزایش بدن و مشتریان جدید رو به مغازه جذب کنن. با جلب توجه مشتریان، فروش و در نتیجه درآمد مغازه افزایش پیدا می‌کنه. این راه‌ها می‌تونن باعث رشد و توسعه کسب و کار بشن.

وقتی مغازه به شیوه‌های خلاقانه‌ای از تبلیغات و طراحی داخلی استفاده می‌کنه، تجربه مشتریان رو متفاوت و مهیج‌تر می‌کنه و به این باعث میشه که مشتریان مغازه رو به خاطر بسپارن. همچنین توی بازارهای رقابتی، شناخت راه های جذب مشتری برای جلب توجه و پیشی گرفتن از رقبا اهمیت زیادی داره.

پس برای مدیریت موفق یک مغازه، ارائه استراتژی‌ها و شناخت راه های جذب مشتری بسیار مهمه.

راه های جذب مشتری

۵ تا از موثرترین راه های جذب مشتری در مغازه

برای جذب مشتری در مغازه، راه‌های مختلفی پیش‌روی فروشندگان هستش. توی این بخش ما ۵ مورد از بهترین راه های جذب مشتری رو بهتون معرفی می‌کنیم و تاثیر اونها رو توی افزایش فروش توضیح می‌دیم.

۱. ارائه اطلاعات کافی در مورد محصولات

واسه اینکه مشتری به مغازه ما جذب بشن، لازمه که اطلاعات کافی در مورد همه محصولات یا خدماتمون داشته باشیم. وقتی مشتری به مغازه مراجعه می‌کنه، باید بتونیم همه ویژگی‌های جذاب محصول رو به مشتری معرفی کنیم. شیوه بیان این اطلاعات هم خیلی می‌تونه موثر باشه. اگه خیلی مشتاقانه و با حوصله در مورد محصول توضیح بدیم، مشتری متوجه میشه که براش ارزش قائلیم.

نکته مهم اینه که باید از پرحرفی کردن به شدت دوری کنیم. همه مشتریان از پرحرفی فراری هستن و هیچکس جذب یه فروشنده پرحرف نمیشه. پس باید کم و تاثیرگذار در مورد محصول صحبت کنیم. باید اون دسته از ویژگی‌ها و اطلاعات محصول رو به مشتری ارائه بدیم که فکر می‌کنیم برای مشتری جذابه. از ذکر جزئیات هم باید چشم‌پوشی کنیم.

مطالب مفید:افزایش فروش سوپرمارکت

۲. تلاش برای درک نیازهای مشتری

فروش محصول با سوال پرسیدن، یه شیوه فروش خیلی مفیده‌‌. باید سعی کنیم با سوال پرسیدن به درک درستی از نیازها و دغدغه‌های مشتری برسیم. وقتی متوجه شدیم که مشتری دقیقا چه نیازی داره، می‌تونیم نسبت به شرایطش بهترین محصول رو بهش پیشنهاد بدیم. وقتی از مشتری سوال بپرسیم و سعی کنیم مشتری رو راهنمایی کنیم، مشتری با خودش میگه این فروشنده به من و نیازهام اهمیت میده پس بهترین گزینه برای خرید کردنه.

۳. برقراری ارتباط دوستانه، از موثر‌ترین راه های جذب مشتری

به نظرتون چرا مشتری خرید کردن از یه فرد دوست و آشنا رو نسبت به خرید از افراد غریبه ترجیح میده؟ چون به افراد آشنا اعتماد داره و با اونها دوسته. پس اگر سعی کنیم توی برخورد اول با مشتریان مغازه‌مون دوست بشیم، جلب اعتماد و جذب مشتری خیلی برامون آسون میشه.

البته واسه دوست شدن با مشتری باید دو‌تا نکته رو بدونیم:

  • زمان ما واسه دوست شدن با مشتری محدوده.
  • رفتارهای مشتریان با همدیگه متفاوته.

۴. حذف اشتباهات رایج فروشندگی

از مهم‌ترین دلایلی که مشتریان مغازه رو کاهش میده، اشتباهات فروشندگان هستش. ۳ رفتار خیلی خطرناک هست که مشتریان رو از مغازه بیزار می‌کنه.

  • پرحرفی: این مشکل توی بازار خیلی رایجه. خیلی از فروشندگان تا مشتری رو می‌بینن شروع می‌کنن به پرحرفی و تعریف کردن از محصول. درسته که باید محصول رو به مشتری معرفی کنیم، ولی پرحرفی کردن نتیجه عکس میده. پس باید خودمونو کنترل کنیم و به جای اینکه فقط حرف بزنیم، ویژگی‌های محصول رو به مشتری نشون بدیم و حواس پنجگانه مشتری رو به کار بگیریم.
  • اصرار کردن به فروش: اگه مشتری احساس کنه داریم برای فروش محصول اصرار می‌کنیم و بهش فشار میاریم، بلافاصله مغازه رو ترک می‌کنه. اگر به فروش اصرار کنیم، ضمیر ناخودآگاه مشتری بهش میگه که محصول نخر، حتما مشکلی داره، ضرر می‌کنی. پس اصرار کردن واسه فروش محصول ممنوع!
  • ارزش دادن به مشتری بر اساس خرید: اینکه به هر مشتری بر اساس میزان خریدی که از ما انجام میده ارزش بدیم، یه کار نادرست و غیر اخلاقیه. نباید مشتری رو مثل یه کیف پول ببینیم. باید برای همه مشتریانمون ارزش و احترام قائل باشیم.

راه های جذب مشتری

۵. صداقت در مورد محصولات، از بهترین راه های جذب مشتری

از مهم‌ترین معیارهای اعتماد، صادق بودن با مشتریان هستش. مشتری می‌دونه که فروشنده در مورد معایب هر محصول اطلاعات کافی داره و به همین دلیل انتظار داره که فروشنده کاملا باهاش صادق باشه و پیشنهادات منصفانه ای ارائه بده. اگر مشتری به مغازه اومد و یه محصول رو انتخاب کرد، باید صادقانه بهش بگیم که این محصول چه فوایدی براش داره و چه محدودیت‌هایی به همراه داره. باید صادقانه معایب محصول رو ذکر کنیم و بگیم که بر اساس نیاز مشتری، براش مناسب هست یا نه. همچنین اگر مشتری برای انتخاب محصول بین دو گزینه گیر کرده بود، باید بهش مشاوره بدیم و صادقانه اون دوتا محصول رو باهم مقایسه کنیم تا انتخاب درستی داشته باشه.

جمع بندی

توی این مطلب ما در مورد ۵ تا از بهترین راه های جذب مشتری صحبت کردیم. جذب مشتری به مغازه همواره دغدغه خیلی از فروشندگان هست. به همین خاطر لازمه که فروشندگان با بهترین و موثرترین راه های جذب مشتری آشنا باشن. ارائه اطلاعات کافی در مورد محصولات، تلاش برای درک نیازهای مشتری، دوستی با مشتری، حذف اشتباهات رایج فروشندگی و صداقت در مورد محصولات، از موثر‌ترین راه های افزایش مشتری مغازه هستند که در این مطلب توضیح دادیم. به نظرتون کدوم یکی از این راه ها مهم‌تره؟ تا به حال کدوم یکی رو انجام دادین؟

ما توی این مطلب یک‌سری تکنیک‌های مفید و موثر برای افزایش فروش رو ذکر کردیم. اگر دوست دارین که به همه تکنیک‌های کاربردی فروش مسلط بشین و با استفاده از تکنیک‌ها به راحتی فروشتون رو چند برابر کنین، می‌تونین دوره فروش  ابرفروشنده پولساز رو تهیه کنین. این دوره مفیدترین تکنیک‌های فروش رو که به صورت عملی آزمایش شدن، بهتون آموزش میده.‌ با تهیه این دوره و یادگیری تکنیک‌های فروش، دیگه نگران کاهش مشتریانتون و پایین بودن فروش نمیشین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + بیست =

سبد خرید
پیمایش به بالا
دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز
مشاهده