درس بازاریابی که رنو به ما آموخت! چطور کسب وکارمان را برند کنیم؟

   وقتی حرف از برند رنو می‌شود آن چه از مفهوم این برند در ذهن مردم ایران تداعی می‌شود، متفاوت از سایر دنیاست.

   از یک طرف به یاد خودروهای خاص و نسبتا” لوکسی مثل تالیسمان و کولئوس می‌افتیم و از طرف دیگر خودروهای میان رده مثل ساندرو و لوگان در ذهن ما تداعی می‌شود. در واقع وقتی به محصولات میان رده رنو نگاه می‌کنیم و آن‌ها را با محصولات نسبتا” لوکسش مقایسه می‌کنیم،  به این فکر می‌افتیم که شاید تیم طراحی رنو با بی‌حوصلگی به طراحی این ماشین‌ها پرداخته است!

 

   دلیل دوگانگی جایگاه برند

  دلیل اصلی این اتفاق این است که آنچه به عنوان برند رنو به شکل  محصولات میان رده به بازار معرفی می‌شود در واقع جزء محصولات اصلی خود این کمپانی نیست. این محصولات توسط کمپانی داچیا تولید شده‌اند که مالکیت این کمپانی در اختیار شرکت رنو است؛ اما بنا به دلایلی در ایران با برند رنو معرفی شده‌اند. این دوگانگی که در ذهن مردم راجب یک برند شکل گرفته است، به خاطر برندینگ این کمپانی نیست و صرفا” به دلیل تولید این محصولات، تحت برند رنو بوده است.

 

   مفهوم ساده برندسازی

   برندسازی تمام تلاش خود را می‌کند تا یک “مفهوم و جایگاه خاص از محصول در ذهن مخاطب” ایجاد کند و از این راه با برنامه‌های مختلف، فروش کسب وکار را افزایش دهد. وقتی حرف از برند مرسدس بنز می‌شود، مفهوم و جایگاهی که در ذهن مخاطب شکل گرفته یک برند “خاص و تشریفاتی” است. برای درک ساده برندینگ درکسب وکار کمی بحث را ساده می‌کنیم. به طور مثال اینطور فرض کنید وقتی حرف از “حاج آقای محسنی” که (فرد درستکاری است)می‌شود، در ذهن دوستان و افراد فامیل، فردی خوش اخلاق، صادق و درستکار تداعی می‌شود، این همان جایگاهی است که حاج آقای محسنی از خود در ذهن افراد (خواسته یا ناخواسته) ساخته است. تمام آنچه در برندسازی یک کسب وکار یا فرد می‌آموزیم هدفش شکل گیری یک جایگاه خاص در ذهن مشتری است.

 

   روش ساخت جایگاه در ذهن مشتری

   اگر  یک کسب وکار دارید، خواسته یا ناخواسته در ذهن مشتریان خود یک تجربه را ایجاد کرده و جایگاهی در ذهن مخاطب می‌سازید. آن چه که مشتری بعد از خرید از شما راجبش با دیگران حرف می‌زند، همان جایگاه و مفهوم برند شما در ذهن اوست. اگر مشتری از خدمات فوق العاده شما حرف می‌زند در ذهن او کسب و کارتان با عنوان یک مجموعه با خدمات خوب شکل گرفته است. اگر مشتری بعد از خرید از شما، راجب بد قولی‌هایتان به دیگران می‌گوید این هم جایگاه شما در ذهن او بوده است. جدا از تمام مباحث علمی و راهکاریی که برای تبدیل شدن به یک برند وجود دارد، اگر می‌خواهید کسب وکارتان یک برند شود چند راهکار ساده به شما نشان می‌دهیم.

 

   1- مالکیت یک ویژگی

   هر محصول یا خدمت مجموعه ای از ویژگی‌هایی دارد که برای مشتری مهم است شما باید یک ویژگی را انتخاب کنید و به آن بچسبید تا همیشه با آن یاد شوید. این ویژگی باید متناسب با توانایی شما بوده و در واقعیت جاری باشد. وقتی تبلیغات سایپا را نگاه می‌کنید در آخر اعلام می‌کند “سایپا مطمئن”، آیا مردم هم این جایگاه را از برند سایپا در ذهنشان ساخته‌اند؟ رب زشک این ویژگی را در “کیفیت” محصول خود ایجاد کرده است و بارها و بارها آن را در تبلیغات خود تکرار می‌کند و بعد از خرید محصول هم شما به این نتیجه می‌رسید که یک محصول باکیفیت خریده‌اید.

 

   یک مثال ساده می‌زنم فرض کنید قصد راه اندازی یک فروشگاه پوشاک دارید و می‌خواهید یک جایگاه در ذهن مشتری خود بسازید. چه ویژگی‌هایی در این رابطه وجود دارد؟ ارزان بودن محصول، کیفیت بالای محصول، مدل های جدید محصول، رفتار فوق العاده فروشندگان، تخصص در عرضه (مخصوص کودکان)و… شما باید در یک ویژگی بهتر عمل کنید و آن ویژگی را به مالکیت خود در بیاورید. تا وقتی مردم قصد صحبت راجب شما را دارند از شما به عنوان مالک آن ویژگی یاد کنند

.

   2- تکرار و ثبات در ویژگی

   تکرار و ثبات مهم‌ترین اصل در برند شدن است. فرض کنید امروز از یک فروشگاه آجیل و خشکبار خرید می‌کنید. محصولی که می‌خرید کیفیت عالی داشته و از آن راضی هستید. بعد از گذشت چند ماه، دوباره اقدام به خرید می‌کنید و این بار هم همان طعم و کیفیت را دریافت می‌کنید ولی بار سوم که برای خرید مراجعه می‌کنید این محصول کیفیت سابق را ندارد؛ با این اتفاق، آن فروشگاه جایگاه خود در ذهن شما را دچار چالش کرده است! این عدم ثبات و تکرار ویژگی باعث می‌شود مشتریان شما را ترک کرده و هیچ جایگاهی در ذهن مشتری نسازید.

   آن چه در این مقاله گفته شد راهکارهای ساده برای برندسازی کسب وکار است. با این دو تکنیک می‌توانیم به صورت ساده و به دور از مطالب تخصصی برندسازی کسب وکارمان را قوی تر کنیم.

توی این مطلب به برخی از رفتارهای حرفه‌ای یه فروشنده و تکنیک‌های کاربردی فروش اشاره کردیم. به غیر از موارد ذکر شده، تکنیک‌های موثر زیادی برای فروش وجود داره که هر فروشنده‌ای برای بالا بردن فروش خود، باید اونها رو بدونه و اجرا کنه.

برای یادگیری این تکنیک‌ها، ما دوره فروش ابرفروشنده پولساز رو براتون آماده کردیم. این دوره آموزشی، موثر‌ترین تکنیک‌های فروش رو بهتون یاد میده و بهتون کمک می‌کنه که با اجرای این تکنیک‌ها، به راحتی فروشتون رو چند برابر کنین. بیشتر محتوای این دوره حاصل تجربیات حضور من در بازار و برخورد با مشتری هستن و تکنیک‌های دوره، به صورت عملی آزمایش شدن و اثربخش بودن. پس می‌تونید مطمئن باشین که براتون مفید هستن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 8 =

سبد خرید
پیمایش به بالا
دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز
مشاهده