مهم‌ترین تفاوت‌های کلیدی بین شغل شخصی و سیستم کسب‌وکار

   اغلب ما توانایی‌ها ، خدمات ومحصولات مختلفی داریم که با ارائه‌ی آنها به مردم کسب سود و درآمد می کنیم ، اما آیا ما یک سیستم کسب وکار داریم یا صرفاً یک شغل و حرفه!

 

   در این مقاله ما بیشتر به تفاوت‌های اصلی یک سیستم کسب وکار با یک شغل شخصی می‌پردازیم. باید توجه داشت بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگی که امروزه شاهد فعالیتشان هستیم از یک شغل و حرفه‌ی شخصی به وجود آمده‌اند. آنها در زمان مناسب با توجه به افزایش فروششان ، رفته رفته به دید یک سیستم کسب‌وکار به مجموعه شان نگاه کرده‌اند و با تغییرات مناسب سیستم کسب‌وکار خود را ایجاد کرده‌اند. باید توجه داشت بسیاری از مشاغل پتانسیل تبدیل شدن به یک سیستم کسب وکار را دارد اما این انتخاب صاحب آن شغل  است که چگونه آن را هدایت کند. در ادامه‌ چهار تفاوت کلیدی بین شغل و سیستم کسب‌وکار را بررسی می‌کنیم.

 

   اولین تفاوت: نحوه ی کسب در آمد

   در یک شغل شخصی شما زمانی کسب درآمد می‌کنید که خودتان در محل کار حضور دارید. شما باید در هر لحظه باشید تا بتوانید خدمات بدهید و از این طریق کسب درآمد کنید. در واقع در یک شغل شخصی کسب درآمد منحصر به حضور فیزیکی شماست. حتی ممکن است از خدماتی که ارائه می‌دهید درآمد زیادی داشته باشید اما شما زمانی درآمد دارید که خودتان در محل کارتان حضور داشته باشید. بسیار از مشاغل در این رده قرار می‌گیرند. یک پزشک در حالت طبیعی (با اینکه درآمد بالایی کسب می‌کند) باید در محل کارش حضور داشته باشد‌، او زمانی که در مسافرت است درآمدی ندارد. او زمانی که در حال استراحت است درآمدی کسب نمی‌کند. بسیاری از مشاغل دیگر هم در حالت عادی همین رویه را دارند بطور مثال یک آرایشگر، یک خیاط، یک بازیگر، یک مکانیک و… همه اینها در حالت عادی زمانی کسب درآمد می‌کنند که در حال کار باشند، منظور از حالت عادی این‌ است که فقط مشغول همان حرفه باشند و از راه‌های دیگر از این مسیر کسب درآمد نکنند.

 

   اما داشتن یک سیستم کسب وکار اولین منفعتی که نصیب ما می‌کند این است که ما نیاز نداریم که همیشه در محل کارمان حضور داشته باشیم تا کسب در آمد کنیم. در واقع ما شاید همان خدمات را عرضه می‌کنیم اما محصولات و خدماتمان توسط یک تیم به مشتری ارائه می گردد. ما ممکن است در مسافرت باشیم اما سیستم کسب‌وکار ما، همچنان برای ما درآمد و سود ایجاد می‌کند‌. ما ممکن است خواب باشیم اما ما تیمی داریم که این جریان درآمد را برای ما ایجاد می کند.

 

   دومین تفاوت: وظیفه ی اصلی ما

   در حرفه‌ی شخصی دغدقه و وظیفه‌ی اصلی  ما حول اجرای درست کار است، چرا که ما خودمان مجبور هستیم کار کنیم و کار را به خوبی انجام دهیم. ما در حرفه‌ی شخصی تمرکزمان را روی ارائه‌ی کار و خدمات می‌گذاریم. بطور مثال: اگر یک خیاط هستیم تمام تلاشمان را می‌کنیم که لباسی که برای مشتری می‌دوزیم برای او مناسب باشد و درتن او زیبا باشد، اگر یک طراح سایت هستیم تمام تلاشمان را می‌کنیم که سایت مناسبی برای مشتری طراح کنیم و از تمام دانش فنی‌مان بهره می گیریم. اما درسیستم کسب‌وکار وظیفه و دغدقه‌ی نهایی ما “فروش خدماتمان” است. ما تمام تلاشمان را برای فروش بیشتر می‌کنیم. ما به دنبال بازاریابی محصولات و خدماتمان هستیم تا بیشتر بفروشیم. ما نوآوری درسیستم کسب وکارمان ایجاد می‌کنیم تا بیشتر بفروشیم. بطور مثال اگر یک خیاط باشید و صاحب یک سیستم کسب وکار باشید، شما خیاطان زبده‌ای دارید که برای شما محصولات را آماده می‌کنند و شما این محصولات را در فروشگاه عرضه می‌کنید و برای فروش بیشتر این سیستم تلاش می کنید.

 

   سومین تفاوت: اهرم کردن توانایی افراد

   در حرفه شخصی معمولاً از کار تیمی کمتر استفاده می‌شود، ما خودمان به صورت شخصی کار را انجام می‌دهیم و از مشتری سود دریافت می‌کنیم. اما درسیستم کسب‌وکار ما انرژی و توانایی افراد مختلف را اهرم می‌کنیم و یک سیستم ایجاد می‌کنیم که با ارائه خدمات‌، کسب سود می‌کنیم. بطور مثال یک مکانیک وقتی بصورت شخصی فعالیت می‌کند خودش ماشین را تعمیر می‌کند و کسب سود می کند. اما یک مکانیک صاحب کسب‌وکار مجموعه‌ای از مکانیک‌ها را استخدام می‌کند تا برایش کار کنند و خودرو تعمیر کنند، او با اهرم کردن توانایی آن‌ها کسب سود می‌کند.

 

   چهارمین تفاوت: قابلیت گسترش

   وقتی یک حرفه‌ی شخصی دارید شما برای ارائه‌ی خدمات منحصر به یک مکان و زمان هستید؛ یعنی برای کسب درآمد تنها با استفاده از زمان‌تان در یک مکان خاص می‌توانید به درآمد برسید. اگر هر کدام از عوامل زمان و یا مکان را حذف کنید کسب درآمد برای شما غیر‌ممکن می شود. اما در سیستم کسب‌وکار ما محدود به زمان و مکان خاصی نیستیم. ما می‌توانیم کسب‌وکارمان را به آسانی گسترش دهیم و در هر مکانی متناسب با فعالیت‌مان شعبه‌ی جدیدی ایجاد کنیم‌. بسیاری از مجموعه‌ها که در شهرها و کشورهای مختلف شعبه دارند مثال خوبی برای این مورد هستند. آن‌ها با ایجاد سیستم کسب‌وکار این قابلیت را برای خود ایجاد کرده‌اند که کار خود را گسترش دهند.

 

   در آخر  باید توجه داشت بسیاری از کارآفرینان ثروتمند کسب وکار خود را از یک شغل شخصی شروع کرده و رفته رفته آن را تبدیل به یک سیستم کسب‌وکار کرده اند که باعث شده به صورت تصاعدی رشد کرده و ثروتمند شوند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 5 =

سبد خرید
پیمایش به بالا
دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز
مشاهده