دوره ی فروش و مهارت فروشندگی

نکات فروش تلفنی

فروش تلفنی یکی از انواع فروشه که اگه به طور اصولی انجام بشه، می‌تونه فروش رو خیلی بالا ببره. توی فروش تلفنی، در واقع فروشنده با مشتری تماس می‌گیره و در مورد محصول به مشتری اطلاعات میده. توی این روش، جلسه فروش به صورت کاملا غیر حضوری انجام میشه و فروشنده با مشتری ارتباط چشمی مستقیم نداره. به همین خاطر ممکنه خیلی سخت‌تر از انواع دیگر فروش باش. برای همین لازمه که نکات فروش تلفنی رو بدونیم تا بتونیم بهترین عملکرد رو از خودمون نشون بدیم. توی این مطلب، مهم‌ترین نکات فروش تلفنی رو بیان می‌کنیم.

من یک دوره رایگان فروش تلفنی برات اماده کردم میتونی از اون برای بهتر شدن فروشت استفاده بکنی.

فروش تلفنی چیه و چه فوایدی داره؟

فروش تلفنی به معنای انجام معاملات و فروش محصولات و خدمات از طریق تماس تلفنی هستش. توی این روش، فروشنده با مشتریان از طریق تماس تلفنی ارتباط می‌گیره و با معرفی خودش، توضیحات کاملی در مورد محصول یا خدمات خودش ارائه میده.

این نوع فروش مزایای متعددی داره که توی این بخش برخی از اونها رو بیان می‌کنیم:

۱. دسترسی سریع و آسان: با استفاده از تماس تلفنی، میشه به سرعت و به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کرد و اطلاعات لازم رو به اونها ارائه داد.

۲. صرفه جویی در هزینه، زمان و انرژی: این روش، نیاز به هزینه‌های حمل و نقل را کاهش میده و توی زمان مورد نیاز واسه جلسه فروش، صرفه جویی می‌کنه. معمولا جلسات فروش حضوری زمان بیشتری نیاز دارن. علاوه بر این، فروشنده می‌تونه توی هر محلی بدون اینکه زحمت زیادی به خودش بده، با یک تماس تلفنی محصولش رو به مشتری معرفی کنه.

۳. انعطاف‌پذیری: با استفاده از این روش میشه به راحتی و با توجه به شرایط واکنش نشون داد و به نیازهای مشتریان پاسخ داد.

۴. ذخیره‌سازی و نگه‌داری از اطلاعات: با استفاده از تماس تلفنی، میشه اطلاعات تماس رو ذخیره کرد و نیازهای مشتریان و تاریخچه فعالیت‌های فروش رو نگهداری کرد. بعدها میشه از این اطلاعات واسه مطالعه و تحلیل عملکرد استفاده کرد.

به طور کلی مثل هر روش دیگه، فروش تلفنی هم مزایا و معایب خودش رو دارد. باید در نظر داشته باشیم که برخی افراد ممکنه تماس‌های تجاری رو یه نوع مزاحمت بدونن و جذب نشن.

نکات فروش تلفنی

بررسی مهم‌ترین نکات فروش تلفنی

اگر میخوایم که جلسه فروش تلفنی به خوبی پیش بره و مشتری رو به بهترین شکل جذب کنیم، لازمه که یک سری نکات مهم در این زمینه رو بدونیم چ رعایت کنیم. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که توی فروش تلفنی باید لحاظ کنیم رو ذکر می‌کنیم.

برنامه ریزی منحصر به فردی داشته باشیم

بهتره قبل از برقراری تماس تلفنی و معرفی محصول به مشتری، یه برنامه ریزی منحصر به فرد واسش انجام بدیم. باید در نظر داشته باشیم که هر مشتری نیازها و چالش‌های منحصر به فردی داره که ما قراره به اونها پاسخ بدیم. پس برنامه ریزی واسه هر مشتری هم متفاوته و روند معرفی محصول باید بر اساس دغدغه‌های مشتری پیش بره.

بیشتر بخوانید:آموزش بازاریابی تلفنی

تماس گرفتن توی زمان مناسب؛ از مهم‌ترین نکات فروش تلفنی

اینکه بدونیم جلسه فروش تلفنی رو چه زمانی انجام بدیم اهمیت زیادی داره. تماس تلفنی رو باید زمانی انجام بدیم که مشتری کار واجب یا مهم‌تری نداره. همچنین اگر حدس می‌زنیم که مشتری مشغول انجام کارهای شخصی مانند صرف غذا و… هست، باید از تماس تلفنی صرف نظر کنیم.

تماس گرفتن توی زمانی که مشتری وقت و حوصله کتفی برای شنیدن صحبت‌های ما رو داشته باشه، خیلی مهمه. به همین خاطر می‌تونیم قبل از برقراری تماس، با مشتری هماهنگ کنیم و ازش بپرسیم که چه زمانی می‌تونه بهمون وقت بده تا باهاش حرف بزنیم. زمان خواستن از مشتری باعث میشه که تو مناسب‌ترین زمان با مشتری صحبت کنیم و بتونیم بیشترین تاثیر رو روی اون بگذاریم.

صحبت‌های انحرافی رو حذف کنیم

توی فروش تلفنی معمولا مشتری به قدری حوصله نداره که در کنار معرفی محصول، بحث‌های انحرافی رو هم دنبال کنه. پس نباید از موضوع اصلی‌مون خارج بشیم. صحبت‌های انحرافی مخصوصا اگه از طرف ما باشه، پرحرفی محسوب میشه و این خیلی برای مشتری آزاردهنده هست.

توی مقالات قبلی هم بارها گفتیم که پرحرفی کردن یکی از رایج‌ترین رفتارهای خطرناک توی فروشه. توی همه جلسات فروش چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری و تلفنی، ما باید کمتر از مشتری صحبت کنیم. به جای پرحرفی، باید فروش رو با سوال پرسیدن و تلاش برای درک نیازهای مشتری پیش ببریم.

نکات فروش تلفنی

تعریف بیش از حد از محصول ممنوع!

خیلی از فروشنده‌ها فکر می‌کنن که هرچی بیشتر از خودشون سوابق کاریشون و محصولشون تعریف و تمجید کنن، فروش بیشتری هم دارن. این تصور کاملا اشتباهه، به خصوص توی فروش تلفنی که ارتباط رو در ‌رو و مستقیم با مشتری نداریم و مشتری نمی‌تونه محصول رو ببینه.

اگه مدام از محصول تعریف و تمجید کنیم، مشتری با خودش میگه اینم مثل بقیه فروشنده‌ها میخواد با پرحرفی محصولش رو بفروشه. نباید با این رفتارمون تلاش کنیم که خودمونو به مشتری ثابت کنیم. به جاش بهتره جلسه فروش رو با سوال پرسیدن کنترل کنیم.

یادداشت برداری از صحبت‌های مشتری

بهتره یه دفترچه یادداشت داشته باشیم که حین جلسه فروش تلفنی، نکات مهم جلسه و صحبت‌های کلیدی مشتری رو یادداشت کنیم. این باعث میشه که نیازها و دغدغه‌های مشتری یادمون نره و البته ابزار خوبی واسه سنجش عملکرد خودمون توی جلسه فروش تلفنی هستش.

مدیریت زمان و قطع به موقع تماس از مفیدترین نکات فروشه

باید مدت زمان جلسه فروش تلفنی رو مدیریت کنیم. اگه جلسه طولانی بشه، مشتری کم کم خسته میشه و شاید براش کارهای مختلفی پیش بیاد. ممکنه بخواد بره کارهای شخصیش رو انجام بده یا ذهنش رفته رفته درگیر موضوعات دیگه‌ای بشه. این باعث میشه که بعد از مدتی دیگه توجهی به حرف‌های ما نداشته باشه و بخواد که سریع‌تر مکالمه رو تموم کنه. پس مهمه که به موقع تماس رو پایان بدیم و نذاریم که مشتری از جلسه فروش خسته بشه.

نکات فروش تلفنی

جمع بندی

توی این مطلب در مورد مهم‌ترین نکات فروش تلفنی بحث کردیم. فروش تلفنی یکی از انواع رایج فروش هستش که به مهارت و تخصص نیاز داره تا بشه بهترین نتیجه رو ازش گرفت. نکاتی که توی این مطلب عنوان کردیم، به ما کمک می‌کنن که بتونیم به بهترین شکل جلسه فروش تلفنی رو مدیریت کنیم و بیشترین تاثیر رو روی مشتری داشته باشیم.

 

ما توی این مطلب یک‌سری تکنیک‌های مفید و موثر برای افزایش فروش رو ذکر کردیم. اگر دوست دارین که به همه تکنیک‌های کاربردی فروش مسلط بشین و با استفاده از تکنیک‌ها به راحتی فروشتون رو چند برابر کنین، می‌تونین دوره فروش ابرفروشنده پولساز رو تهیه کنین. این دوره مفیدترین تکنیک‌های فروش رو که به صورت عملی آزمایش شدن، بهتون آموزش میده.‌ با تهیه این دوره و یادگیری تکنیک‌های فروش، دیگه نگران کاهش مشتریانتون و پایین بودن فروش نمیشین.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

سبد خرید
پیمایش به بالا
دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز دوره ی آموزش فروش: ابرفروشنده پول ساز
مشاهده